Gebitsproblemen

Te lange tanden en malocclusie

Dit is het meest voorkomende probleem, aangezien konijnentanden tijdens de hele levensduur blijven groeien. Ze moeten door middel van eten afgesleten worden om op de juiste lengte te blijven. Als het eten niet genoeg vezels bevat of de tanden niet goed op elkaar staan (malocclusie), worden ze te lang.

Bij te lange kiezen ontstaan er haken die in de wang en tong kunnen prikken en zo veel pijn, mondinfecties en zweren kunnen veroorzaken. Bij te lange snijtanden kan het konijn geen voedsel meer oppakken en dus bijna niet meer eten.

Klinische symptomen zijn onder meer het verlies van eetlust, gewichtsverlies, kwijlen en abcessen op snuit en kaak. Ook ooginfecties en aangekoekte keutels rond de staartaanzet kunnen een teken van tandproblemen zijn.

Herkent u de volgende symptomen?

• Verlies van eetlust
  • Niet op kunnen pakken van voeding
  • Gewichtsverlies
  • Kwijlen
  • Abcessen op snuit en kaak

• Bij sommige konijnen is malocclusie van de voorste snijtanden aangeboren. Deze konijnen zullen hun hele leven lang regelmatig behandeld moeten worden; een andere optie is om de tanden te trekken.

• Verworven malocclusie komt bij oudere konijnen voor en heeft waarschijnlijk voornamelijk te maken met de voeding. Een juiste voeding is essentieel voor het welzijn van uw konijn. Problemen komen vooral voor als uw huisdier niet voldoende vezels eet in de vorm van hooi, gras of plantbladeren om de tanden snel genoeg af te slijten. Problemen kunnen zich ook voordoen als uw konijn de biks in een mueslimix niet wil eten, aangezien de biks calcium en fosfor bevatten die essentieel zijn voor een goede groei van botten en tanden. Het gebit van uw konijn moet regelmatig gecontroleerd worden, bij voorkeur tegelijk met vaccinatie.