PPID (syndroom van Cushing)

PPID staat voor pitituary pars intermedia dysfunction. Bij deze aandoening is de werking van het hormoonproducerende deel van de pijnappelklier (pitituary) verstoord. Dit deel van de hersenen produceert een groot aantal hormonen. Bij paarden met PPID wordt een deel van deze hormonen teveel of juist te weinig geproduceerd, wat zich kan uiten in diverse verschijnselen bij het paard.

Door de afwijkende hormoonproductie kan een paard met PPID één of meer van de volgende verschijnselen hebben: Hoefbevangenheid, veranderde vacht, vermageren, veranderende bespiering, verminderde afweer en/of veel drinken en veel plassen. Kijk hieronder voor een uitgebreidere uitleg van deze symptomen.

PPID komt vooral voor bij oudere paarden maar kan al aanwezig zijn vanaf een leeftijd van 7 jaar.

PPID is helaas niet te genezen. Het is een aandoening waar een pony of paard de rest van zijn leven last van blijft houden en die zonder behandeling steeds meer en/of ernstigere symptomen geeft.

Symptomen PPID

• Hoefbevangenheid
  • Veranderde vacht
  • Vermageren
  • Veranderende bespiering
  • Verminderde afweer
  • Veel drinken en veel plassen

• Gelukkig is er wel een behandeling in de vorm van medicijnen. Het medicijn Prascend© stopt/remt de voortgang van PPID en zal de symptomen sterk verminderen of zelfs laten verdwijnen.

Prascend© zal levenslang gegeven moeten worden.

Daarnaast kunnen we patiënten met PPID ondersteunen met aangepaste zorg en voeding.

• PPID kan aangetoond worden in het bloed van uw paard of pony.

Uw paardenarts neemt een bloedmonster en stuurt dit naar een laboratorium, daar wordt de ACTH waarde bepaald. Verhogingen van deze waarden tonen PPID aan. Deze test kan het gehele jaar uitgevoerd worden maar is het meest betrouwbaar in de maanden augustus, september en oktober.

• Hoefbevangenheid

Één van de meest bedreigende verschijnselen die we vaak zien bij pony’s en paarden met PPID is hoefbevangenheid. Hoefbevangenheid is een ontsteking van het deel van de hoef waar het levende deel van het been en het hoorn van de hoef in elkaar overgaan.

Een hoefbevangen paard loopt vaak kort en pijnlijk met name aan beide voorbenen, sommige paarden willen helemaal niet meer lopen of gaan liggen. Vaak probeert het paard zijn gewicht van de voorbenen af te halen door ver naar achter te leunen en de voorbenen naar voren te plaatsen.

Hoefbevangenheid is een ernstige kreupelheid die zelfs met snelle en juiste behandeling soms niet meer te genezen is. Chronische bevangenheid is een veel voorkomende reden van euthanasie bij oudere pony’s en paarden.

Paarden met PPID lopen een verhoogd risico op bevangenheid.

Veranderde vacht

Ongeveer 2/3e deel van de paarden met PPID hebben een afwijkende vacht. Ze komen vaak slecht door hun winterharen heen en houden tot ver in de zomer lange stugge haren. Het komt ook voor dat ze lange krullende haren krijgen, met name onder de buik en bovenaan de benen.

Niet alle paarden met PPID krijgen een afwijkende vacht, ongeveer 1/3e deel van de PPID patiënten heeft een normale vacht.

Veranderende bespiering

Veel paarden met PPID verliezen spiermassa, vooral in de bovenlijn, dus op de rug en bovenop de achterhand. Dit verschijnsel is soms lastig te bemerken omdat een ouder paard zonder PPID vaak ook met de jaren wat spiermassa verliest. Bij een pony of paard met PPID gaat dit veel sneller.

Daarnaast kunnen PPID patiënten vetophopingen krijgen op bepaalde plekken, bijvoorbeeld in de manenkam of net boven het oog (waar vaak bij een ouder paard een kuiltje zit).

Verminderde afweer

Door de afwijkende hormoonproductie bij patiënten met PPID is de afweer van deze paarden niet optimaal. Hierdoor zijn ze erg vatbaar voor infecties zoals luchtweginfecties en mok en zullen wonden vertraagd en minder goed genezen

Veel drinken en veel plassen

Door de afwijkende hormoonproductie hebben paarden met PPID meer dorstgevoel dan andere paarden. Hierdoor zullen ze meer gaan drinken en meer gaan plassen. Soms is het enige wat hier opvalt dat het paard vaak een hele natte stal heeft met het uitmesten.

Herkent u één van de hier genoemde symptomen bij uw paard of pony maak dan een afspraak om bloed te laten afnemen bij Dierenkliniek de Kempen (0497-512100).